Angažovanosť kresťanov v Cirkvi a vo svete

(II. celoslovenské sympózium Zodpovednosť kresťanov v súčasnej spoločnosti, Nitra, 6.-7. júna 1992)

Úvod

Ako som spomenul v úvode nášho sympózia, môj referát bude iba impulzom na zamyslenie a cielenú diskusiu. Spoločne budeme hľadať realizovateľné riešenie jednej z najpálčivejších otázok Cirkvi - otázku spoluzodpovednosti všetkých kresťanov za dnešné poslanie a povolanie Cirkvi.

Vo svojom referáte sa pokúsim odpovedať na 4 otázky:

1. Aké sú “znamenia našich čias"?

2. Aké sú črty pokoncilovej Cirkvi?

3. Ako sa angažujú kresťania v Cirkvi?

4. Ako humanizujú kresťania spoločnosť? 1. Aké sú “znamenia našich čias"?

Aj my sme deti svojej doby. Nemôžeme ignorovať realitu, v ktorej žijeme. Aj našu osobnú originalitu ovplyvňuje spoločnosť, v ktorej pracujeme. Odcudzili by sme sa sebe samým, keby sme “emigrovali" do svojho “vlastného sveta".

Aký je náš spoločný svet? Ide o svet nezvyčajne rýchlych a ďalekosiahlych premien. Žijeme v novej historickej epoche, v podobnej epoche ako bol začiatok obrábania pôdy alebo vznik priemyselnej revolúcie. Sme na prahu novej civilizácie.

Vedecko-technická revolúcia nás prekvapuje takými zmenami, ktorým mnohí z nás prestávajú rozumieť. Ide o premeny, ktoré priamo menia postavenie ľudstva vo vesmíre. Ľudská spoločnosť i naša planéta sa nachádzajú uprostred všeobecnej krízy (nielen ekonomickej, ale aj ekologickej a duchovnej). Vynára sa otázka, či budeme ešte napredovať, ale aj otázka: či vôbec prežijeme.

V záverečných správach posledných celocirkevných biskupských synôd biskupi uznávajú, že “znamenia dnešných čias" sú iné, ako boli v čase II. vatikánskeho snemu (1962-1965). Na svetovej úrovni rastie priepasť medzi bohatými a chudobnými krajinami. Státisíce ľudí zomiera od hladu, zmáha sa nespravodlivosť, útlak, terorizmus, rasizmus a násilie každého druhu.

Dnešná sekularizovaná spoločnosť so svojou ateistickou mentalitou “buduje" len na matérii. Tvorí sa spoločnosť, ktorá nedáva zmysel ľudskej existencii. Členovia Rímskeho klubu (Club of Rome) to vyjadrili takto: “Naša súčasná civilizácia je založená materiálne na úspešnej technológii a duchovne prakticky na ničom!"

Korene popísanej krízy treba hľadať predovšetkým v nedostatku duchovnosti človeka. Veď ľudia, všetci ľudia, nielen kresťania a príslušníci rozličných náboženstiev, ale aj “presvedčení ateisti" sú stvorení “na obraz Boží". V podstate sme si všetci súrodenci, určení pre spoločenstvo s Bohom a pre spoločenstvo medzi sebou navzájom. Našou spoločnou úlohou je privádzať seba i všetkých ľudí k základnej pravde o ľudskej existencii.

2. Aké sú črty pokoncilovej Cirkvi?

II. vatikánskym koncilom spred 30 rokov (1962-1965) začala doslova nové éra v živote Cirkvi, aj keď sa mnohí ešte i dnes usilujú význam koncilu relativizovať. Osobne som presvedčený, že II. vatikánsky koncil ako Božie dielo znamená začiatok novej éry Cirkvi, aggiornamento, čiže dnešný návrat k prameňom. Keď porovnáme postoje predkoncilovej Cirkvi s postojmi pokoncilovej Cirkvi, lepšie vyniknú epochálne premeny v živote Cirkvi.

2.1. Hierarchia členov predkoncilovej Cirkvi

Predkoncilová Cirkev zdôrazňovala hierarchickú štruktúru svojich členov. Najprv bola zložitá stupnica vyššieho a nižšieho kléru, čiže príslušníci “duchovného stavu", a potom jednoduchšia stupnica príslušníkov “svetského stavu": obyčajných veriacich a vzdelaných laikov. Treba vyzdvihnúť, že z tohto “delenia" ešte aj dnes mnoho pretrváva. To je “ľudský prvok Cirkvi".

Ešte aj kresťanskosť kresťanského života bola akoby v troch vydaniach: v luxusnom, prvotriednom a bežnom.

1. “Luxusné" vydanie kresťanského života bol život v reholiach. Takého kresťana považovali dlhú dobu za “ideálneho kresťana".

2. “Prvotriedne" vydanie kresťanského života bol život “svetských" kňazov.

3. “Bežné" vydanie kresťanského života bol život “svetských" ľudí, čiže veriacich alebo laikov.

No a títo laici - tí si postupne aj s radosťou zvykli na Cirkev ako na starostlivú matku a premnohí tiež ako na servis.

V tomto “servise" si odbavili krst, prvé sv. prijímanie, birmovku, sobáš i pohreb. O ich duše sa starali, ba boli za ne aj zodpovední neúnavní duchovní pastieri.

Toto “spoliehanie sa na Cirkev", ktorú stotožňovali s duchovenstvom (s kňazmi, biskupmi a pápežom), prešlo absolútnej väčšine veriacich (laikov) nielen “do krvi", ale aj do “génov". Veriaci tento pohodlný postoj druhoradých, konzumných členov Cirkvi “zdedili".

2.2. Hierarchia členov pokoncilovej Cirkvi

Podľa vieroučnej konštitúcie o Cirkvi Svetlo národov Cirkev je Boží ľud putujúci na Zemi. Kto je Boží ľud: to sú všetci veriaci (kresťania). To znamená príslušníci najrozličnejších “svetských" povolaní a zamestnaní, nazývaní laici a príslušníci rôznych Cirkvou povolených rádov, rehoľníci, kňazi a biskupi na čele s pápežom ako viditeľnou hlavou Cirkvi.

Mierou kresťanskosti členov Cirkvi je miera uskutočňovania života Ježiša Krista. Všetci členovia Božieho ľudu sú rovnocenní. Všetci majú rovnakú dôstojnosť, všetci sú povolaní k svätosti a k zodpovednosti za poslanie a povolanie Cirkvi.

2.3. Postoj pokoncilovej Cirkvi k iným náboženstvám

“Dnešnosť" Cirkvi sa na koncile najmarkantnejšie prejavila svojou sesterskou a bratskou otvorenosťou voči iným kresťanským vierovyznaniam v duchu plnej ekumény, ale aj voči iným svetovým náboženstvám v presvedčení, že Boh zo svojej lásky nevylučuje ani jedného človeka.

Koncil zriadil sekretariáty pre dialóg s inými kresťanskými cirkvami, so židmi, s nekresťanskými náboženstvami i s neveriacimi. Ako vidno, tu ide priam o revolúciu v oblasti medziľudských vzťahov.

2.4. Postoj pokoncilovej Cirkvi k svetu

V pastorálnej konštitúcii o Cirkvi v súčasnom svete (Radosť a nádej) sa II. vatikánsky snem obracia nielen na všetkých členov Božieho ľudu, ale aj na všetkých ľudí vôbec. Cirkev sa otvára celému svetu. Solidarizuje sa so všetkými problémami a s utrpením ľudstvu. Doslova epochálna je skutočnosť, že II. vatikánsky koncil zdôrazňuje autonómiu pozemských oblastí života. Do “pozemských skutočností" patrí zložitý svet politický, hospodársky, sociálny, svet kultúry, vied a umení.

No popri autonómii “pozemských skutočností" koncil vyzdvihuje aj jednotu života kresťana!!! Kresťan je členom Cirkvi a súčasne aj občanom ľudskej spoločnosti. Avšak kresťan nemôže žiť dve paralelné existencie: “duchovný" život a “svetský" život.

Koncil odsúdil rozštiepenie života, čiže “oddelenie" života viery od každodenného života práce a pozemských povinností. Toto rozštiepenie pokladá za najväčší blud našej doby (GS, 43).

2.5. Kontúry pokoncilovej éry Cirkvi

Kontúry pokoncilovej éry možno načrtnúť presunom týchto ťažísk:

3. Ako sa angažujú kresťania v Cirkvi?

Väčšina veriacich videla a ešte vidí svoju angažovanosť v Cirkvi predovšetkým v “nábožnom počúvaní nedeľnej sv. omše", v dodržiavaní cirkevných prikázaní, v organizovaní pútí, procesií a rozličných cirkevných slávností.

Už od začiatku tohto storočia a najmä od II. vatikánskeho koncilu sa laici dostávajú do popredia záujmu Cirkvi. II. vatikánsky koncil urobil za predkoncilovým postojom k laikom definitívne bodku! O ich význame a poslaní je reč v troch koncilových dokumentoch: v pastoračnej konštitúcii o Cirkvi vo svete Gaudium et spes, vo vieroučnej konštitúcii o Cirkvi Lumen gentium a v dekréte o laickom apoštoláte.

O povolaní a poslaní laikov v Cirkvi a vo svete rokovala tiež celocirkevná biskupská synoda v októbri 1987 v Ríme a 30. decembra 1988 vydal Ján Pavol II. posynodálny list Christiftdeles laici, ktorý je venovaný problematike laikov.

Uvedomujem si, že táto problematika je veľmi komplexná. Na tomto fóre ju nemôžeme celú vyčerpať. Tu “položíme" iba základ nášho spoločného vzdelávania “o laikoch". Detaily, ako vzťah laikov ku kléru a opačne kléru k laikom, kompetencie v pastorácii, v apoštoláte, otázky “klerikalizovania laikov, laicizovania kléru", komplexy “polokňazstva laikov", komplexy “pololaictva kňazov", spiritualita laikov v jednotlivých povolaniach, “kresťanskosť" výkonu jednotlivých povolaní-zamestnaní atď., budeme systematicky preberať jednak v rámci pobočiek ÚSKI a jednak na celoslovenských duchovno-pracovných stretnutiach členov ÚSKI. Najbližšie celoslovenské stretnutie spolu s reprezentantmi duchovenstva bude 3.-4. októbra t.r.

Dnes heslovite naznačím možnosti angažovania kresťanov v Cirkvi v širšom zmysle slova.

Najelementárnejším miestom je “domáca Cirkev", čiže rodina. Ďalšie spoločenstvá sú: krúžky (krúžok rodín), skupiny aktívnych veriacich, bázové spoločenstvá, stretávania priateľov, rozličné spolky. Na úrovni miestnej Cirkvi, čiže farnosti, má centrálne miesto farská rada. Infraštruktúra farskej rady má zodpovedať potrebám miestnej Cirkvi. Sú v nej zastúpené ženy, muži, rozličné vekové skupiny, povolania-zamestnania. Farská rada má celý rad komisií: katechetickú, liturgickú, sociálnu, tlačovú, výchovy dospelých, mládeže, hospodársku a iné. Na úrovni diecézy podobnú funkciu ako farská rada má pastoračná rada. Pastoračná rada je pomocný, poradný zbor biskupa. Sú v nej zastúpení laici, rehoľníci a kňazi, na rozdiel od kňazskej rady, v ktorej sú zastúpení len kňazi.

Na úrovni národnej (štátnej) i medzinárodnej sa kresťania angažujú v rozličných cirkevných grémiach alebo spolkoch, ktoré majú aj pastoračné úlohy, ako napr. aj naše ÚSKI alebo svetová organizácia Pax Romana, v ktorej je naše ÚSKJ národným (inštitucionálnym) členom.

 

4. Ako humanizujú kresťania spoločnosť?

4.1. Pravda o človeku

Každý človek má materiálnu, psychickú a duchovnú podstatu. Tieto tri podstaty tvoria jednu nedeliteľnú jednotu. Táto sa prejavuje aj v živote kresťanov, ktorí sú členmi Cirkvi a súčasne aj občanmi ľudskej spoločnosti. Ako som to už spomenul v kapitole o postoji Cirkvi k svetu, bolo by abnormálne, keby kresťania oddeľovali evanjelium od kultúry. Inými slovami: keby “štiepili" svoj život na “duchovný" a “svetský".

Z tejto pravdy o človeku vyplýva aj prirodzená požiadavka, aby kresťania prejavili svoju kresťanskosť nielen “v kostole", ale aj vo svojej každodennej práci - to znamená teraz a tu, v tomto našom svete, a nie až po smrti a na “druhom svete".

4.2. Laici a ich úlohy

S radosťou musíme konštatovať, že II. vatikánsky koncil vyzdvihol práve túto pravdu o človekovi, keď sa zapodieval úlohou laikov v Cirkvi a vo svete.

Dovoľte, aby som citoval esenciu o povolaní a poslaní laikov z vieroučnej konštitúcie o Cirkvi Radosť a nádej. Článok 31 hovorí: “Vlastným povolaním laikov je hľadať Božie kráľovstvo tým, že sa zapodievajú časnými záležitosťami a usporiadavajú ich podľa Boha. Boh ich volá do sveta, aby vykonávaním svojho zamestnania v duchu evanjelia sa zvnútra sťa kvas pričiňovali o posväcovanie sveta, a tak urobili Krista zjavným ostatným ľuďom, najmä svedectvom svojho života, jasom svojej viery, nádeje a lásky." Potiaľ citát. Z tejto esencie o najvlastnejšej úlohe laikov vyplýva, že laici cez svoje povolanie-zamestnanie bezprostredne zodpovedajú za uskutočňovanie spoločenského poslania Cirkvi. V tejto ich funkcii sú nenahraditeľní.

Na ilustráciu uvediem príklad zodpovednosti ekonómov pri realizácii sociálneho učenia Cirkvi. Citujem časť svojej prednášky na medzinárodnej konferencii Kresťania v masmédiách 20. marca t.r. v Bratislave.

“Kresťanskosť kresťanov sa prejavuje v tom, že považujú sociálnu oblasť za základnú dimenziu svojej viery. Pohotovosť pracovať pre spoločné blaho, pre spravodlivosť a účasť pri transformácii sveta je pre nich súčasťou ohlasovania Kristovho evanjelia. Najvlastnejšou úlohou kresťanov nieje iba kristianizácia súkromného života, ale tiež kristianizácia “svetského" povolania. Byť prítomný vo svete a pre svet cez vlastné povolanie-zamestnanie v kresťanskom duchu je pre kresťana plnením Božej vôle! Ako príklad zoberiem povolanie ekonómov. V danej situácii transformácie hospodárskeho systému na Slovensku kresťanskí ekonómovia sa nemôžu “vyzúvať" zo svojej zodpovednosti pri riešení ekonomickej krízy Slovenska. Je pravda, že existuje sociálne učenie Cirkvi, no zodpovední za jeho aplikáciu sú oni - kresťanskí odborníci! Oni sú aj najkompetentnejší pri uskutočňovaní spoločenského poslania Cirkvi v tejto oblasti (v oblasti ekonómie). Kresťanskí ekonómovia sú na tomto poli “frontoví vojaci" Cirkvi, a to v prednej línii. Na ich kreativite a obetavosti záleží, aké ďalšie, nové a pre naše špecifické pomery schodné prístupy v kresťanskom duchu nájdu. Všetci vieme, že patentné riešenie v tejto sfére dnes nemá nikto.

Je úlohou kresťanských ekonómov poukazovať na skutočnosť, že pre ekonomický rozvoj Slovenska nestačí “zamatová politická revolúcia". Tuje potrebná revolúcia myslenia, revolúcia ducha. A táto revolúcia znamená nový prístup k sebauplatneniu jednotlivca, nový prístup k práci ako prameňu hodnôt, nový prístup k slobode a s ňou nerozlučne spojenej zodpovednosti, nový prístup k majetku - osobnému i spoločnému-, nový prístup k životnému prostrediu, nový prístup k štátu a jeho inštitúciám. V otázke profilovania kresťanského životného štýlu by sme mohli pokračovať ďalšími povolaniami: povolaním politikov, právnikov, roľníkov, učiteľov, obchodníkov, lekárov, umelcov atď." Toľko citát.

4.3. Angažovaní kresťania - kresťania z povolania

Keď teda laici usporadúvajú celý svoj život - súkromný i verejný, v rodine, v Cirkvi, v povolaní-zamestnaní - podľa Krista, možno ich plným právom nazvať “kresťania z povolania" alebo angažovaní kresťania: kresťanskí robotníci, chemici, obchodníci, politici, maliari (akademickí alebo neakademickí), teda nie kresťania a politici, kresťania a lekári, kresťania a obchodníci, alebo inými slovami: kresťania v kostole a politici v nekresťanskej politike, kresťania v kostole a lekári s nekresťanským postojom k chorému, kresťania v kostole a obchodníci zdierajúci v obchode.

Angažovanú kresťanku a angažovaného kresťana charakterizuje:

1. duchovný život,

2. náboženské (teologické) vzdelanie,

3. úsilie o pokresťančenie svojho povolania-zamestnania,

4. angažovanie v cirkevnom spoločenstve,

5. angažovanie vo verejno-prospešných organizáciách.

1. duchovný život tvorí základ všetkej aktivity a je to:

— život v prítomnosti Božej,

— život modlitby,

— sústavný kontakt s Kristom v Eucharistii,

2. náboženské (primerané teologické) vzdelanie a systematické ďalšie vzdelávanie je nenahraditeľné,

3. úsilie o pokresťančenie svojho povolania alebo zamestnania je najšpecifickejšie a predpokladá:

— čím najlepšiu odbornosť (permanentné vzdelávanie),

— tvorbu kresťanských “noriem" v spolupráci s ľuďmi vlastného odboru na všetkých úrovniach (miestnej, národnej, medzinárodnej),

4. angažovanie v cirkevnom spoločenstve na farskej, diecéznej, národnej i medzinárodnej úrovni je vyvážením kontemplácie,

5. angažovanie vo verejno-prospešných organizáciách (hlavne v charitatívno-sociálnej oblasti) tvorí všeobecný doplnok k profesionálnej angažovanosti.

4.4. Formovanie angažovaných kresťanov

Keď uvedenú charakteristiku angažovaného kresťana konfrontujeme s realitou, právom sa pýtame: Existujú takí kresťania? Odpoveď: existujú, sú však v Cirkvi v absolútnej menšine. Kým laici tvoria zhruba 99 percent počtu členov Cirkvi, počet angažovaných kresťanov (nielen na Slovensku, ale i v univerzálnej Cirkvi) možno udať iba v promile.

Čo robiť, aby ich bolo viac? Čo robiť, aby všetci členovia Božieho ľudu boli primeranejšie angažovaní? Ako možno uskutočňovať novú evanjelizáciu, ak nerozvinieme u veriacich vedomie, že sú súčasťou Cirkvi?

Zoči-voči dekristianizačnému procesu aj v krajinách s kresťanskou tradíciou je formovanie angažovaných kresťanov úlohou číslo jeden,

a to tak v slovenskej, ako aj v celosvetovej Cirkvi. Formovanie angažovaných kresťanov je tiež jednou z hlavných úloh nášho ÚSK1 (viď stanovy).

Na dôležitosť tohto formovania som poukázal na svetovom kongrese Pax Romana v sept. 1987 v Ríme a na jej európskej konferencii v sept. 1990 vo Fribourgu (Švajčiarsko). Túto otázku znovu prednesiem na svetovom kongrese Pax Romana v júli t.r. v Bilbao (Španielsko). S veľkou nádejou očakávam, že predovšetkým Konferencia biskupov Slovenska, ale aj príslušné orgány štátnej správy budú ÚSK1 v tomto úsilí pomáhať. Zatiaľ nemáme ani morálnu, ani materiálnu podporu.

Záver

Na záver zopakujem hlavné myšlienky:

1. žijeme v pluralistickej, sekularizovanej spoločnosti. Naším poslaním je privádzať ľudí k základnej pravde o ľudskej existencii - k pravde o božskej podstate nášho bytia,

2. vychovávať a pestovať vedomie, že každá a každý z nás je živou bunkou organizmu Cirkvi - a preto sa s ňou identifikujeme a sme za ňu spoluzodpovední,

3. žiť ako angažovaní kresťania, ako kresťania z povolania, ako radí sv. Pavol: “Všetko, čo hovoríte alebo konáte, všetko robte v mene Pána Ježiša a skrze neho vzdávajte vďaky Bohu Otcovi" (Kol 3,17). V tom bude plnosť nášho života, naša svätosť, ku ktorej sme povolaní.

Zdroj: Ján Gunčaga: Nekonvenčný kresťan (LÚČ, Bratislava, 1997)


© ÚSKI 2004 - www.uski.sk